بخش اول:
1 – ابزارهای اندازه گیری:
معمولا در انبارها جهت محاسبه مقدار اقلام ورودی و خروجی از انبار جهت آن دسته از اقلامی که معیارواحد بر اساس وزن می باشد از باسکول یا ترازو و برای اقلام با معیار طول از متر استفاده می شود،کالیبره بودن متر و باسکول مورد استفاده توسط کارشناس مربوطه تایید می شود.
موارد خطای دستگاه باسکول می تواند براساس موارد ذیل باشد:
1 – تراز نبودن محل نصب باسکول
2 – محکم نبودن پایه قرار گیری باسکول
3 – وزش باد مستقیم بهطرف باسکول
4 – از کالیبره خارج شدن (می بایست باسکول انبار در هر دوره 6 ماه کالیبره شود)
5 – قرار نگرفتن کامل کالا روی باسکول.
شکل زیر یک نمونه ترازو جهت توزین اقلام تا 50 کیلوگرم:
شکل زیر یک نمونه از باسکول جهت توزین اقلام تا 300 کیلوگرم:
شکل های زیر اتصال ترازو و باسکول روی ماشین آلات حمل بار
2 – حمل کالا توسط جرثقیل:
از جرثقیل معمولا به صورت جرثقیل سقفی، ماشینی، دستی استفاده می شود.
برخی از موارد ایمنی کار با جرثقیل سقفی که می بایست مد نظر قرار گیرد:
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->قبل از بکارگیری پانل از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کرده و با دستکش کثیف (گیریس و روغنی) از پانل جرثقیل استفاده نکنید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->هر روز دکمه استپ جرثقیل را تست کنید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->حرکت وینچ را بررسی کنید ترمز داشته باشد، (ترمز های کلیه موارد حرکتی کنترل شود).
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->در موقع کار روش صحیح حرکت و لنگرگیری را کنترل کنید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->در موقع حرکت و بار برداری پرسنل اطراف را آگاه کنید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->قبل از شروع بکار سطح پل را بررسی کنید، تعمیرکاری روی آن نباشد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->بار حتماً بصورت عمود بالا برده شود و هنگام حرکت محموله مواظب تجهیزات اطراف باشید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->با دست بار را نگیرید، لنگر بار را (ترجیحاً با میله یا طناب) بگیرید و بعد حرکت کنید و حتی الامکان از علائم هشدار دهنده نوری و صوتی استفاده شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->به ظرفیت جرثقیل دقت کنید و بار متناسب با جرثقیل بارگذاری کنید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->تمام اعضای بدن را از بار دور نگه دارید و هرگز افراد زیر بار، قرار نداشته باشند.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->ضربه زدن به استپر آخر ریل و ضربه زدن به جرثقیل هائی که روی یک خط ریل هستند به همدیگر، ممنوع است.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->از سالم بودن ابزار (شگل، آی بولت، قلاب جرثقیل، زنجیر، سیم بکسل و..) اطمینان حاصل کنید و می بایست از ابزار مناسب تناژ بار استفاده کرد، پیشنهاد میشود حداکثر تناژ قابل تحمل ابزار همیشه بالاتراز تناژ بار باشد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->حرکت جرثقیل با آرامی و نرم انجام گیرد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->جرثقیل می بایست به طور ماهیانه توسط تکنسین، مربوطه مورد بازرسی و سرویس قرار گیرد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->حرکت بار در ارتفاع پایین انجام گیرد.
شکل هایی از جرثقیل ماشینی:
تصاویری از جرثقیل سقفی:
تصاویری از جرثقیل های دستی:
تصاویری از جرثقیل با پایه های ثابت و برجی (تاور):
شکل زیر جرثقیل با قلاب دوبل:
تصاویر زیر انواع فورک های مورد استفاده توسط جرثقیل جهت حمل بار:
تصاویر زیر فورک های حمل پالت:
شکل زیر فورک با قابلیت باز و بسته شدن شاخک ها:
تصاویری از فورک های حمل رول:
شکل زیر نمونه فورک مگنت دار:
نمونه فورک های حمل بشکه توسط جرثقیل:
<><><><><><><><>
3 – حمل کالا توسط لیفتراک:
لیفتراک به دو صورت لیفتراک دستی (جک پالت) یا لیفتراک ماشینی در تناژهای قابل حمل مختلف مورداستفاده قرار می گیرد.
برخی از موارد ایمنی که می بایست برای لیفتراک ماشینی مد نظر قرار داد:
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->روزانه قبل از روشن کردن لیفتراک آب رادیاتور، روغن موتور، روغن هیدرولیک گیربکس و روغن هیدرولیک جک بالا برنده کنترل شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->وضعیت ظاهری لاستیک ها چک شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->بعد از روشن کردن چراغ های هشدار دهنده و آمپرها، عدم روغن ریزی و حرکت لیفتراک بررسی شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->بارگذاری با یکی از شاخک های لیفتراک انجام نگیرد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->در صورت مشاهده هرگونه صدای غیر عادی، بوی گاز و قطعی سیم ها لیفتراک را خاموش نموده و تعمیرکار را مطلع نمائید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->در حین حرکت بین مکانیزم ها و ماشین آلات رعایت احتیاط لازم است، تا از صدمه دیدن مکانیزم جلوگیری شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->حمل قطعه یا پالت روی هم و یا کنار هم با لیفتراک و خارج از ظرفیت حجی و وزنی ممنوع می باشد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->اپراتور لیفتراک حتماً باید دارای گواهینامه ویژه و آموزش دیده باشد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->موقع بار برداری در ارتفاع با توجه به جدول باربرداری نصب شده روی لیفتراک و یا ارائه شده توسط کارخانه عمل شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->موقع خاموش بودن دستگاه و یا ثابت بودن، بدون اپراتور حتماً شاخک ها روی زمین و از ترمز دستی استفاده شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->اگر بار جلو دید راننده را گرفته است با دنده عقب بچرخید و حرکت کنید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->با لیفتراک شروع به حرکت و ایستادن به آرامی باشد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->با لیفتراک با سرعتی حرکت کنید تا در موقع نیاز بتوانید بایستید.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->شاخکهای لیفتراک باید هر سه ماه یک بار توسط یک تکنیسین شایسته و قابل، مورد بازرسی وسرویس قرار گیرد.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->جهت استحکام و تعادل بیشتر در زمان جابجایی، بار را کمی به عقب کج شود.
<!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->زمانی که لیفتراک در حال حرکت است بار را به بالا و یا پائین نیاورید.
شکل زیر نمونه لیفتراک با سوخت گازوئیل:
شکل زیر نمونه لیفتراک با سوخت گاز LP:
شکل زیر یک نمونه از لیفتراک برقی:
شکل زیر نمونه دستگاه جک پالت (لیفتراک دستی)
شکل های زیر نمونه لیفتراک دستی یا استکر دستی:
شکل زیر یک نمونه از فورک نصب شده روی شاخک های لیفتراک جهت استفاده با قلاب جهت برداشت محموله ها (شبیه سازی جرثقیل):
شکل هایی از نمونه فورک های حمل بشکه:
شکل زیر یک نمونه از فورک مخصوص لیفتراک:
4 – کانوایرها یا نوار نقاله.
ا
لینک به: بخش دوم